Publicerad 2007-01-16

Coop och svenska grisbönder i gemensam kampanj

I den kinesiska kalendern är 2007 grisens år. Kanske är det ett tecken i tiden för det samarbete mellan Coop och Sveriges Grisproducenter som startar nu. Tillsammans slår de ett slag för det svenska grisköttets unika mervärden.

På bilden: Lars Hultström, Margareta Åberg-Andersson, Mats Norén, Ella Nilsson
Fotograf: Marcus Olsson
Det finns fördelar med svenskt griskött som man kanske inte märker när man jämför två paket fläskfilé i butiken. Nu vill Coop och Svensk Köttinformation göra gemensam sak och upplysa alla Coops konsumenter om det arbete som ligger bakom det svenska grisköttet.

- Det här gör vi för att berätta om det fantastiska jobb som alla våra medlemmar gör, säger Lars Hultström, ordförande i medlemsföreningen Sveriges Grisproducenter. Vi håller en världsunikt hög standard på vår produktion, och det är något som våra slutgiltiga kunder, de som ska äta kotletten eller skinksteken, inte verkar känna till.

Tillsammans med Coop startar man nu en kampanj för att upplysa alla som handlar svenskt griskött om vad de egentligen köper. Dvs inte bara kvaliteten på produkten, utan även kvaliteten på produktionen.

- Det är inte lätt för dagens stressade konsument att hålla allt i minnet om skillnader på griskött vid inköpet, säger Ella Nilsson på Svensk Köttinformation som har tagit fram kampanjen. Däremot kan konsumenten ta till sig fakta när de står i butiken och väljer. Undersökningar visar att 42% av alla konsumenter tar sina köpbeslut i butiken när det gäller kött.

Att konsumenten verkligen vill ha information om hur köttet har tagits fram styrks även av konsumentundersökningar bland annat från Svenskt Sigill och Min Mat.

Även Coop är mycket positiva till ökad information till sina kunder.

- Vi vill att våra kunder ska kunna ta beslut grundade på bra information om varorna, säger Mats Norén, ansvarig för kött på Coop Sverige AB. Hos oss ska man veta vad man köper, och det här är ett bra projekt i den riktningen.

Som konsument kommer man främst att märka av kampanjen genom en märkning på köttpaketen. Flera olika fakta kommuniceras på olika etiketter, med en hänvisning till en hemsida där man kan läsa mer. Totalt kommer närmare 4 miljoner etiketter att distribueras ut under 2007.

Kampanjen kommer även att märkas i butiken med skyltningar i disken, samt genom att butikspersonalen på Coop ska få information om produktionen av griskött. Kampanjen bekostas av Sveriges grisbönder, och kommer att pågå under hela 2007.

Mer information
Lars Hultström, ordförande Sveriges Grisproducenter
0150-700 55, 0708-702 551

Margareta Åberg-Andersson, verksamhetsledare Sveriges Grisproducenter
08-787 51 57, 0702-374 400

Ella Nilsson, VD Svensk Köttinformation
08-787 55 11, 070-555 22 84, 0705-552 284

Mats Norén, färskvaruchef Coop Sverige AB
08-743 15 58, 0706-43 19 58